Aladdin

Aladdin

Disney’s Aladdin Spilleregler


Indhold:

1 spilleplade
4 spillebrikker
4 plasticfødder til brikkerne
2 udstansede slotte
1 Den Vidunderlige Hule
20 Aladdin-kort
12 ønskekort
1 den magiske lampe
1 drejeskive med pile
Spilleregler

Spillet i korte træk

Langt inde i ørkenen, i nærheden af byen Agrabah, findes Den Vidunderlige Hule.
Dybt nede i hulen er der gemt fantastiske skatte, og det mest kostbare af alt – en magisk lampe.
Den onde troldmand Jafar vil gerne have fat i den magiske lampe og overtaler Aladdin til at hente den til sig.
Aladdin bliver lukket inde i grotten sammen med lampen, og her begynder det spændende spil…

Spillerne skal forsøge at bringe den magiske lampe til sultanens slot.
Troldmanden Jafar gør alt hvad han kan for at stjæle lampen, og det gælder om at flyve hurtigt afsted på det flyvende tæppe, eller at bruge de tre ønsker til Ånden Genie.
Hvem kommer først til sultanens slot med den magiske lampe?
»Aladdin« er et spændende spil baseret på filmen af samme navn. Spillet er velegnet for 2-4 deltagere fra 6 år og opefter.

Spilleforberedelser:

Spillebrikkerne, Den Vidunderlige Hule, sultanens slot og drejeskiven tages forsigtigt ud af paprammen. Spillebrikkerne placeres i hver sin plasticfod, og pilen monteres på drejeskiven.

Før spillet påbegyndes:

1. De to slotte stikkes ned i hinanden og danner et kryds, der placeres midt på spillepladen. Se billedet nedenfor.

2. Den Vidunderlige Hule placeres foran skatten ved at siderne bøjes bagud. Se billedet nedenfor.

3. Spillerne får hver sin spillebrik, der placeres på skatten i grotten.

4. Spillerne får 3 ønskekort hver.

5. Der Aladdin-kort. Et af hvert kort fjernes, således at der er 10 forskellige kort i alt. Disse kort blandes godt og lægges med bagsiden op på 10 af kortfelterne på spillepladen. De øvrige 10 kort samt kortet med den magiske lampe, blandes godt og lægges med bagsiden op i en bunke på bordet. En efter en trækker spillerne et kort, indtil der ikke er flere tilbage. Bemærk at hver af spillerne får forskellige antal kort.

Spillerne holder kortene skjult for modspillerne.

Spillets forløb:

Den yngste spiller begynder. Spillerne skal prøve på at komme ud af Den Vidunderlige Hule (gennem tigerhovedets mund) og ud på selve banen. Spilleren drejer pilen på drejeskiven og hvis den peger på:

Et tal flyttes brikken tilsvarende antal felter.

Det flyvende tæppe, flytter spilleren til et valgfrit tæppe-felt.

Troldmanden Jafar skal spilleren lægge den magiske lampe fra sig, hvis han har den, og flytte spillebrikken tilbage til grotten, hvis han er ude på banen. Kortet lægges med bagsiden op på et ledigt kortfelt.
Der er to ledige kortfelter før spillet begynder.
Hvis spilleren ikke har lampen, er hans tur forbi.

Det gælder om at flytte til de forskellige kort-felter for at se hvilke Aladdin-kort, der passer med dem, man selv har.
Hvis en spiller lander på et felt med en pil, der peger mod et Aladdin-kort, vender han kortet således, at alle spillerne kan se det.
• Hvis spilleren har det samme kort, har han fundet et par. De to kort tages ud af spillet.
• Hvis spilleren ikke har det samme kort, lægges det tilbage på feltet.

Hvis en spiller lander på et felt med en modspillers spillebrik, skal modspilleren vende alle sine kort, således at alle spillerne kan se dem.
Hvis modspilleren har kortet med lampen, skal han give det til spilleren, der landede på feltet.

Symboler på spillepladen:

Tigeren – Spilleren er beskyttet på dette felt. Ingen medspiller kan overtage den magiske lampe, hvis spilleren har den.

Det flyvende tæppe —viser hvilke felter spillerne kan rykke til. Man kan bruge det flyvende tæppe, når man får dette symbol på drejeskiven.

Troldmanden Jafar— Hvis spilleren har den magiske lampe, må han lægge kortet med bagsiden opad på et ledigt kortfelt. Spillerens brik flyttes tilbage til hulen. Har spilleren ikke lampen, er turen forbi.

Ønskekort — Ved at lægge et ønskekort kan spilleren:
• Forhindre en modspiller i at overtage den magiske lampe eller
• slippe for at aflevere lampen, når han har fået Jafar på drejeskiven eller på et felt.
Husk at man kun har tre ønsker i alt.
Ønskekortet tages ud af spillet efter brug.

Flytteregler

• Spillerne kan flytte i hvilken som helst retning på spillepladen, men ikke frem og tilbage i samme træk. På den runde bane, der ligger omkring sultanens slot, må spillerne rykke i pilens retning altså med uret.
• To eller flere brikker kan stå på samme felt samtidig.

Vinder af spillet

Den spiller, der først bringer den magiske lampe ind i sultanens slot (følg pilene) efter at være blevet sine Aladdin-kort kvit, vinder spillet og den smukke prinsesse Jasmin.

God fornøjelse!

© Disney
Distribueres af A/S Forlaget Litas, Danmark, Køge

Litas spil